Thanksgiving en de daaropvolgende Black Friday, de dag waarop traditioneel het kerstinkopenseizoen begint, hebben Amerikaanse winkeliers iets meer omzet opgeleverd dan vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker ShopperTrak dit weekeinde heeft gepubliceerd.
In totaal ging afgelopen donderdag en vrijdag voor 12,3 miljard dollar (ruim 9 miljard euro) aan kerstcadeautjes en andere spullen over de toonbank. Daarmee lagen de verkopen 2,3 procent hoger dan vorig jaar op Thanksgiving en Black Friday samen. Winkels kregen 2,8 procent meer bezoekers over de vloer.
De toegenomen concurrentie van met name webwinkels dwong veel winkelbedrijven uit te pakken met grote kortingsacties om klanten naar binnen te lokken. Kenners gaan er dan ook van uit dat de bescheiden omzetgroei niet tot meer winst heeft geleid.
Webwinkels
Volgens oprichter Bill Martin van ShopperTrak gaan koopjesjagers goed voorbereid op pad en weten zij vaak van tevoren precies wat zij willen kopen en waar. Winkels slagen er steeds minder in klanten tot meer aankopen te verleiden als zij eenmaal binnen zijn. Een andere trend is dat steeds meer Amerikanen gebruik maken van de mogelijkheid om al op Thanksgiving te gaan winkelen.
Zoals verwacht groeiden de verkopen van webwinkels veel sterker dan die van stenen winkels. Vooral smartphones en tablets werden fors meer verkocht via het internet. Een onderzoek van IBM onder 800 internetwinkels liet een groei van de online omzet uit mobiele apparaten van meer dan 40 procent zien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl